Amazonské Labe

Z pobřeží Labe do pralesa Amazonky za jedno odpoledne.
Tak se dá charakterizovat další výjezd, jehož rozsah okleštila velká voda. Přestože nejsme příznivci povodňové turistiky, počasí nás i přes vodní záplavu vylákalo ven a tak jsme se rozhodli ji prostě přijmout jako fakt, kterému nejsme jakkoli schopni zabránit, ale zároveň by ona zase neměla zabránit nám, v tuto zvláštní dobu zmapovat okolí jinak než obvykle. Vzhledem k obtížnosti dopravy kamkoli vůbec, byli jsme ale nuceni zůstat na území Krásné Březno –Neštěmice-Mojžíř, uzavřeni v této kotlince, kterou z jedné strany odkrojila řeka a kopce a z druhé strany Kozí Vrch. Tam jsme se nakonec cíleně vypravili cestou z Krásného Března, kde díky slepému ramenu cest, které končili v Neštěmicích a Mojžíři, byla snížena frekvence projíždějících aut na minimum cca 1 auto za minutu… až posléze doprava ustala docela. S kolama se nakonec sjíždíme jen ve dvou a cestou potkáváme ještě jednoho kolegu, který nám cvakne alespoň společnou fotku a poté se sám musí vrátit. Dva … Petr a Stáňa, se tak nakonec vypravíme podél rozbouřeného živlu a míjíme domky vyčnívající z vody, skrze které proplouvají po ulicích ukrytých pod hladinou kánoe, lehce evokující nechtěné Benátky.
Dorážíme do Mojžíře, kde ukládáme kola a dále pokračujeme po svých skrze stoupající lesní porost, který svým vlhkem, potůčky a rašící zelení připomíná místy skutečný amazonský prales. Tuto atmosféru posléze umocňuje i pohled z vrcholu Kozího vrchu, kam dorážíme po překvapivých necelých cca 40minutách. Jako by se pod námi vlnila skutečná Amazonka, veletok nerespektující břehy … nové rozdivočelé Labe. Jakkoli je tato scenérie smutná a na mnoha místech až tragická, tak z této ptačí perspektivy je zároveň i svým způsobem úchvatná. Nejsme na vrcholu sami. Cestou tam i zpět potkáváme mnoho lidí, kteří také nevydrželi jen tak sedět doma, ale zároveň jim též nezbylo mnoho směrů, kam se vydat. K našemu překvapení se ale na vrcholu setkáváme i s fotografem až z Prahy, který už několik hodin z tohoto místa dokumentuje měnící se údolí. Foto-dokumentujeme také, oba směry. Pohled přes Mojžíř dál na Neštěmice, Krásné Březno, Skalku, Vyhlídku , Dobětice, Mariánskou skálu… s výhledem až dá a dál na v dáli se lesknoucí klikatící hladiny … a na druhou stranu Valtířov, velké Březno, Neštědice, Povrly…. Údolí jak obvykle nevypadá… děsivé i zvláštní… výjimečné.
Po prohřátí na skalních plošinách nakonec výhled opouštíme a vracíme se tropickým pralesem zpět dolů k labské Amazonce. Kombinace cyklojízdy a zvlášt pak turistiky, společně i s emocionálním náporem si žádá doplnění energie. To nám dopřává nedaleká restaurace Johanka. Po lahodném pokrmu ještě za slunečného svitu dojdeme do soukromí kde máme uschovaná kola a dáváme si závěrečné domácí kafčo s vanilkou a skořicí. Všechny ty výjimečné okamžiky i spousty chutí je potřeba vstřebat. Vy kdo jste se účastnit nemohli, nebo nechtěli…. vstřebávejte alespoň skrze fotky. Byla to výjimečná a svým způsobem velmi zvláštní akce.
S respektem k živlu, který je mocný... i s úctou ke všem, kteří se mu snaží odolat,